Co to jest subdomena – jak ustawić i używać

Co to jest subdomena

Dziś odpowiem na dość oczywiste, ale często zadawane pytanie: co to jest subdomena. Wielu początkujących użytkowników zadaje to pytanie wraz z kolejnym: w jakich sytuacjach warto używać subdomen?

Mówiąc najprościej, subdomeny to adresy internetowe będące częścią domeny głównej. W pasku adresu wyszukiwarki widoczne są po lewej stronie nazwy domeny i oddzielone kropką. Możesz o nich myśleć jako przedrostkach.

Jeszcze bardziej obrazowo wyjaśnię to na przykładzie. Załóżmy, że posiadasz stronę internetową pod adresem mojastrona.pl i chcesz założyć dla niej subdomenę dla kopii testowej. Adres Twojej subdomeny będzie wtedy test.mojastrona.pl.

Co to jest subdomena
Subdomena widoczna jest po lewej stronie nazwy domeny i oddzielona kropką.

Subdomena vs subfolder

Skoro wiesz już co to subdomena, to pewnie zastanawiasz się czym różni się ona od subfolderu. Otóż subfolder, to jak sama nazwa wskazuje, folder na serwerze znajdujący się wewnątrz folderu głównego, a więc Twojej domeny. Dobrym przykładem będzie adres mojastrona.pl/pliki pod którym zamieszczać będziesz jakieś dowolne pliki na swoim serwerze.

Adresy subfolderów mogą być „prawdziwe” czyli wskazywać na faktycznie istniejące ścieżki na serwerze – lub „wirtualne”, generowane przez WordPress w postaci czytelnych URL-ów jak mojastrona.pl/blog.

Traktuj subfoldery jako część serwisu głównego. Powinieneś więc umieszczać w nich treści związane bezpośrednio z tematyką Twojej strony. Przykład adresu /blog, /kontakt, /pliki, /galeria dobrze obrazuje jakie treści chcesz tam zamieścić.

Subdomena WordPress

W kontekście bloga lub strony internetowej opartej na WordPress czy dowolnym innym silniku strony, subdomeny są całkowicie bezpieczne dla jej pozycji w wyszukiwarkach. Serwisy postawione na subdomenach widoczne są przez roboty indeksujące jako oddzielne byty.

Ważne jest zatem, aby dobrze przemyśleć zastosowanie subdomen oraz subfolderów. Subdomeny są świetne jeśli chcesz wydzielić jakąś część serwisu i uczynić ją odrębną od części głównej. Nie są jednak dobrym pomysłem dla podstron typu landing page, zapisów do newslettera, wpisów na blogu, galerii produktowych czy stron kontaktowych.

Nie polecam też stosowania subdomen do sklepów internetowych. Niezależnie czy Twój biznes opiera się wyłącznie na sprzedaży internetowej czy okazjonalnej sprzedaży uzupełniającej oferowane usługi – sklep jest częścią Twojego interesu więc traktuj go takowo.

Kiedy stosować subdomeny?

Stosowanie subdomen ma wiele zalet. Najważniejszą z nich jest właśnie odrębność od strony głównej. Możesz pod ich adresem zainstalować odrębny WordPress z całkowicie inną treścią.

Subdomeny do testów

test.mojastrona.pl lub demo.mojastrona.pl to doskonałe pomysły, aby zainstalować pod ich adresem osobne kopie Twojej strony i bawić się ich ustawieniami czy modyfikacjami. Testuj tam nowe motywy lub wtyczki i sprawdzaj czy działają zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

Logownie

Ciekawym pomysłem na wykorzystanie subdomeny jest utworzenie adresu login.mojastrona.pl dla wygodniejszego logowania się do zaplecza WordPress. Z pewnością łatwiej zapamiętasz taki adres niż mojastrona.pl/wp-admin a i szybciej wpiszesz go a wyszukiwarkę.

Forum

Osoby adres forum internetowego związanego z prowadzoną przez Ciebie stroną jest całkiem zgrabnym pomysłem na oddzielenie części głównej serwisu od części luźnej. Jedna strona nie wpływa znacząco na drugą a podział na subdomenę pozwala utrzymać względny porządek w adresach. Jest też już dość naturalnym rozwiązaniem dla użytkowników przyzwyczajonych do korzystania z takich adresów.

Intranet

Jeśli jesteś właścicielem dużej firmy zatrudniającej wielu pracowników i porzebujesz stosownego systemu do wewnętrznej komunikacji ze swoimi podwładnymi, to subdomena będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Pod adresem intranet.mojastrona.pl lub pracownicy.mojastrona.pl możesz zamieszczać wiadomości z życia firmy, dokumenty firmowe, ogłoszenia, wzory wniosków lub pism. Logowanie to tej części serwisu musisz jednak zabezpieczyć tylko dla uprawnionych osób. Twój informatyk może ustawić dostęp tylko dla osób logujących się z wewnętrznej sieci firmowej. Wszyscy inni powinni być wtedy przekierowani na stronę główną.

Jak utworzyć subdomenę

Zakładanie subdomeny jest bardzo proste. Sama czynność zajmuje zaledwie kilka minut. Procedura różni się jednak w zależności od dostawcy Twojego hostingu. Poniżej pokażę Ci, jak założyć subdomenę w DirectAdmin z którego korzysta moj dostawca, tj. Hekko.

Jak założyć subdomenę
Zakładanie subdomeny na przykładzie DirectAdmina w firmie Hekko

Zaloguj się do swojego Panelu Administratora i z listy posiadanych domen wybierz tą, w której subdomenę chcesz utworzyć. Następnie w sekcji Twoje konto kliknij odnośnik „Zarządzanie subdomenami”. W polu „Dodaj subdomenę” wpisz swoją nazwę i kliknij „Załóż”. To tyle! Teraz możesz utworzyć dowolny serwis lub osobny WordPress pod świeżą subdomeną.

Jak utworzyć subdomenę
Trzy kliknięcia i subdomena gotowa!

Czy warto korzystać z subdomen?

Oczywiście! Mam nadzieję, że ten artykuł wyjaśnił Ci czytelnie co to jest subdomena i czym różni się od subfolderu. Subdomeny stosuje się generalnie do rozdzielenia części serwisów na oddzielne instancje. Dema stron, wersje testowe, portale pracownicze czy oddzielne witryny dedykowane dla użytkowników odwiedzających stronę z urządzeń mobilnych. Samo zakładanie subdomeny jest banalnie proste i szybkie.

A jakie Ty masz zastosowanie dla subdomen? Do czego je wykorzystujesz i jakich nazw używasz?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!

Bądź na bieżąco! W newsletterze będziesz otrzymywać m.in. informacje o nowych wpisach na blogu, poradnikach na YouTube, e-bookach oraz ważnych wydarzeniach ze świata WordPress. Wysyłam jedynie wartościowe treści.

Facebook
Twitter
Email
Drukuj