• Blog
  • Darmowe konsultacje
  • O mnie
  • Kontakt
Wyklikane.pl
  • Blog
  • Darmowe konsultacje
  • O mnie
  • Kontakt

SEO / Optymalizacja

  • Strona główna
  • SEO / Optymalizacja
  • Czy atrybut “alt” dla obrazków pomaga w SEO?

Czy atrybut “alt” dla obrazków pomaga w SEO?

  • Opublikowane przez Damian Kmieciak
  • Data 21 listopada 2022
  • Komentarze 0 komentarzy
atrybut “alt” dla obrazków

W ostatnim czasie kilka osób pytało mnie o sprawę opisów do obrazków w WordPress. Osoby te pytały dokładnie, czy wprowadzanie opisów jest ważne i czy muszą to robić. Zastanawiały się czy atrybut “alt” dla obrazków pomaga w SEO i czy ma jeszcze jakieś znaczenie. Jak na to patrzy Google? Czy opisy pomagają w pozycjonowaniu?

Co do samego Google, to pomimo iż oficjalne stanowisko mówi, że opisy nie mają znaczenia w pozycjonowaniu, to faktyczne pozycje w wyszukiwarkach zdają się temu przeczyć. Nie będę Cię więc trzymał dłużej w niepewności: tak, atrybuty “alt” dla obrazków pomagają w SEO.

Czym jest atrybut “alt”?

Atrybut “alt” dla obrazków jest specjalnym atrybutem HTML, będącym niczym innym jak tekstowym opisem obrazka. Opis ten, powinien z grubsza opisywać co dzieje się na obrazku. Pojawia się zazwyczaj w przeglądarce, gdy najedziesz kursorem myszy na zdjęcie i chwilę poczekasz. W WordPress przetłumaczony jest jako “Tekst alternatywny”.

Miejsce na wpisanie tekstu alternatywnego zdjęcia w zapleczu WordPress
Tak wygląda miejsce na wpisanie tekstu alternatywnego zdjęcia w zapleczu WordPress

Tekst alternatywny jest opisem widocznym przez wyszukiwarki oraz inne systemy indeksujące strony czy pomagające osobom niewidomym. Nie można go jednak mylić z opisem (lub podpisem) obrazka widocznym przez użytkownika najczęściej pod spodem.

Wiele osób, po prostu wrzuca zdjęcie do WordPress i nie uzupełnia tekstu alternatywnego. A szkoda, bo warto.

Czy atrybut “alt” dla obrazków pomaga w SEO?

No jasne! Wiele oczywiście zależy od tego, jakich używasz słów kluczowych i czy są one mądrze wplecione w tekst alternatywny dla obrazów. Jak już wspomniałem, nawet jeśli teoretycznie teksty te nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony w rankingu, to pomagają jednak w łatwiejszym korzystaniu ze strony. Korzystaniu przez osoby niepełnosprawne, niedowidzące czy niewidzące. Wszelki ruch na Twojej stronie wywołany przez te osoby, to także czynnik wpływający na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. 

O ile Google oficjalnie nie bierze pod uwagę tekstów alternatywnych bezpośrednio do wyników wyszukiwania, to parametr UX będący składnikiem dostępności witryny dla niepełnosprawnych już tak 😉

Miej również na uwadze, że dobry tekst alternatywny musi być w miarę dokładny. Gdy zamieścisz zdjęcie wieży Eiffla o zmroku, to nie wystarczy tekst alternatywny w postaci: “wieża Eiffla” lub “zmrok nad Paryżem”.

Tekst musi być na tyle precyzyjny, aby zarówno wyszukiwarki jak i inne programy ułatwiające korzystanie z witryny potrafiły jednoznacznie zrozumieć co owe zdjęcie przedstawia. Ja wstawiłbym tekst alternatywny o treści “Panorama Paryża o zmierzchu z wieżą Eiffla w tle”.

Pamiętaj! Im bardziej dokładny tekst alternatywny tym lepiej dla wyszukiwarki.

Teksty alternatywne w praktyce

No dobrze, ale jak to się ma w praktyce? Otóż są osoby, które poszukują rozmaitej wiedzy na różne tematy korzystając z wyszukiwarki obrazków. Wychodzą z założenia, że jeśli chcą zobaczyć poradnik krok po kroku jak wykonać jakąś czynność, to najlepiej będzie zobaczyć to na zdjęciach. Jeśli dobrze opiszesz obrazki, to osoby te szukając zdjęć w internecie trafią ostatecznie na Twoją witrynę. Generują zatem u Ciebie ruch na stronie. A czy nie o to właśnie chodzi w pozycjonowaniu?

Panorama Paryża o zmierzchu z wieżą Eiffla w tle
Wieża Eiffla

Podsumowanie

Dodanie tekstu alternatywnego do wgranego w Bibliotece mediów zdjęcia nie kosztuje wiele czasu. To zaledwie chwila. Ma on jednak niemałe znaczenie w SEO. Nie tylko jako ułatwienie dla osób niepełnosprawnych czy różnych programów skanujących witrynę. Dobrze dobrane opisy z wplecionymi słowami kluczowymi potrafią wiele pomóc.

A jakie Ty masz przemyślenia na ten temat? Zauważyłeś poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania po uzupełnieniu tekstów alternatywnych? Czy może stosujesz je od samego początku a witryna szybko znalazła swoich odbiorców? Daj znać w komentarzach!

Przy okazji obrazków, czy znasz moje polecenia na 10 absolutnie darmowych banków zdjęć?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!

Bądź na bieżąco! W newsletterze będziesz otrzymywać m.in. informacje o nowych wpisach na blogu, poradnikach na YouTube, e-bookach oraz ważnych wydarzeniach ze świata WordPress. Wysyłam jedynie wartościowe treści.

Tag:SEO

  • Udostępnij:
author avatar
Damian Kmieciak

Programista, twórca gier i aplikacji na urządzenia mobilne oraz komputery PC. Projektant stron i sklepów internetowych, logotypów, wizytówek, opakowań, ulotek i etykiet. Ostatnio pracownik FIBARO odpowiedzialny za utrzymanie i rozwój strony internetowej.

Poprzedni wpis

Jak wyłączyć przełącznik języka na ekranie logowania
21 listopada 2022

Następny wpis

Sierotki w WordPress. Wiszące spójniki i przyimki
5 grudnia 2022

Może Ci się spodobać

Jak przyspieszyć Elementor
Jak przyspieszyć Elementor
24 października, 2022
Jak kompletnie wyłączyć Google Fonts
Jak kompletnie wyłączyć Google Fonts
10 października, 2022
3 porady jak przyspieszyć ładowanie Google Fonts
3 porady jak przyspieszyć ładowanie Google Fonts
26 września, 2022

Znajdź na stronie

Kategorie

  • Darmowe motywy
  • Design / Grafika
  • Elementor
  • SEO / Optymalizacja
  • Serwer / IT
  • WooCommerce
  • WordPress

Najnowsze wpisy

Przyklejone menu Elementor
Jak zrobić przyklejone menu w Elementor
27mar2023
Jak wyłączyć prawy przycisk myszy w WordPress
Jak wyłączyć prawy przycisk myszy w WordPress
13mar2023
Własny kod JavaScript w WordPress
Jak dodać własny kod JavaScript w WordPress
27lut2023
Jak przyspieszyć sklep internetowy
Jak przyspieszyć sklep internetowy. 5 metod na szybszy WooCommerce
13lut2023
Jak wymusić 9 cyfr numeru telefonu w WooCommerce
Jak wymusić 9 cyfr numeru telefonu w WooCommerce
30sty2023
Wyklikane Logo
+48 503 865 645
kontakt@wyklikane.pl