Jak zgłosić stronę do wyszukiwarki Google, Bing, Yahoo i DuckDuckGo

Jak zgłosić stronę do wyszukiwarki

Jako posiadacz nowej strony internetowej, będziesz zapewne zainteresowany zgarnięciem jak największego ruchu organicznego w jak najkrótszym czasie. Zanim Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania, robot indeksujący przeglądarki musi ją najpierw odwiedzić, aby przeanalizować zawarte treści. Jeśli chcesz, możesz samodzielnie przyspieszyć ten proces. W tym wpisie pokażę Ci, jak zgłosić stronę do wyszukiwarki Google, Bing, Yahoo i DuckDuckGo.

Na całe szczęście, zgłoszenie strony do wyszukiwarki jest procesem relatywnie prostym. Za chwilę pokażę Ci, jak to zrobić krok po kroku.

Dlaczego warto robić to samemu?

O ile wyszukiwarki dość dobrze radzą sobie z indeksowaniem stron, to cały proces jest czasochłonny. Często zdarza się więc sytuacja, gdy publikujesz swoją nową stronę internetową i przez pierwsze kilka tygodni nikt na nią nie zagląda. Nie pojawia się ona w wynikach wyszukiwania, bo nie została jeszcze zindeksowana. 

Każda z popularnych wyszukiwarek posiada swoje narzędzie, w którym możesz zgłosić swoją stronę do indeksacji. Dajesz tym samym znać, że jesteś gotowy, aby robot odwiedził Twoją stronę. 

Jak zgłosić stronę do wyszukiwarki Google

Narzędziem służącym do m.in. do zgłaszania nowej strony jest Google Search Console. Pomaga ono zarządzać widocznością strony w wyszukiwarce i wynajdywać na niej problemy, które mogą wpływać na jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Zanim zgłosisz stronę do wyszukiwarki, musisz wcześniej potwierdzić, że jesteś jej właścicielem. W przyszłości przygotuję na ten temat osobny wpis, tymczasem odsyłam Cię do oficjalnej dokumentacji Google.

Kiedy już skonfigurujesz konto i potwierdzisz własność strony, możesz przejść do jej dodawania do indeksu. Pierwszym krokiem jaki musisz wykonać, to podać konkretny adres URL Twojej strony w polu wyszukiwania. Nie zapomnij o przedrostku https://

Jak zgłosić stronę do wyszukiwarki

Narzędzie sprawdzi, czy podany adres URL widnieje już w indeksie Google. Jeśli witryna nie jest jeszcze zindeksowana, musisz skorzystać z przycisku “POPROŚ O ZINDEKSOWANIE”. Po krótkim teście, strona zostanie dodana do kolejki i będzie czekać na robota indeksującego. Dzięki Twojemu zgłoszeniu zajrzy on do Ciebie szybciej, najczęściej w ciągu kilku dni. 

Drugim ważnym krokiem, jest dodanie mapy witryny, czyli spisu wszystkich podstron na Twojej stronie. Dzięki temu, robot nie będzie musiał samodzielnie odkrywać wszystkich linków na stronie, tylko skorzysta z Twojej pomocy i od razu będzie wiedział, pod które adresy zajrzeć i które indeksować. Mapę witryny wygenerujesz np. wtyczką Yoast SEO.

Aby dodać mapę witryny przejdź do menu “Mapy witryn” w Google Search Console, znajdującego się po lewej stronie. Podaj adres pod którym znajduje się plik .xml wygenerowany przez wtyczkę i kliknij “PRZEŚLIJ”. Proces indeksacji potrwa kilka dni. Możesz wrócić tu później by sprawdzić rezultaty.

Jak zgłosić stronę do wyszukiwarki
W tej zakładce prześlesz mapę witryny dla wyszukiwarki Google.

Zgłoszenie strony do Bing

Zaloguj się do Bing Webmaster Tools. Strona poprosi Cię o wybór, którym kontem chcesz się zalogować. Wybierz opcję Google i zaloguj się tym samym kontem e-mail, na którym wcześniej założyłeś usługę w Google Search Console. Dzięki temu pominiesz proces weryfikacji właściciela witryny i automatycznie zaimportujesz dane zgłoszonej tam strony. Tym samym znacznie skrócisz czas wykonywania całej operacji. Oczywiście możesz też zgłosić stronę ręcznie.

Zgłaszanie strony do wyszukiwarki Bing
Ekran powitalny Narzędzi dla webmasterów w usłudze Bing zapyta Cię, czy chcesz zaimportować witryny z Google Search Console czy dodać je ręcznie.

Jeśli przesłałeś do Google mapę witryny, to Bing ją sobie pobierze i nie musisz już nic więcej robić. Jeśli nie, możesz przesłać własną mapę witryny w menu po lewej stronie “Mapy witryn”.

Mapa witryny Bing
W tej zakładce prześlesz mapę witryny dla wyszukiwarki Bing.

Jeśli chcesz, możesz następnie skorzystać z darmowej wtyczki Bing URL Submissions Plugin. Wtyczka ta nie tylko pomoże zgłosić stronę w stanie obecnym, ale będzie na bieżąco monitorować zmiany i przesyłać nowe adresy URL, jeśli dodasz w przyszłości nowe podstrony. Będziesz jedynie potrzebować Klucza API. Będąc zalogowanym do Bing Webmaster Tools, kliknij ikonę zębatki w prawym górnym rogu ekranu i wybierz opcję “Dostęp do interfejsu API”. 

Generowanie klucza API Bing

Dalej wybierz “Klucz interfejsu API” oraz kliknij przycisk “Wygeneruj klucz interfejsu API”.

Generowanie klucza API Bing

Skopiuj klucz do schowka a następnie zainstaluj i włącz wspomnianą wyżej wtyczkę Bing URL Submissions Plugin. Jeśli nie wiesz jak, przeczytaj mój wpis o tym, jak dodać wtyczkę WordPress.

Przejdź w menu WordPress do zakładki “Bing Webmaster” i wklej tutaj wcześniej wygenerowany klucz API. Na sam koniec, kliknij przycisk “Start using plugin” i gotowe. O teraz każdy twój nowy wpis na blogu lub nowa podstrona będą automatycznie wysyłane do wyszukiwarki.

Bing URL Submissions Plugin
W tym oknie zaplecza strony wklej wygenerowany klucz API. Zobaczysz to później listę zindeksowanych adresów.

Zgłoszenie strony do Yahoo i DuckDuckGo

Ta część procesu jest najpiękniejsza. Po tym jak zgłosisz swoją stronę do wyszukiwarki Bing, zostanie ona też automatycznie zgłoszona do Yahoo i DuckDuckGo. Zajmie to oczywiście kilka dni. Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona jest już zindeksowana, wpisz w polu wyszukiwania np. site:wyklikane.pl a zobaczysz listę zindeksowanych stron.

Wyszukiwarka DuckDuckGo

Podsumowanie

Na zakończenie tego artykułu warto zrobić krótkie podsumowanie jak zgłosić stronę do wyszukiwarki:

  • Stronę do Google dodasz za pomocą Google Search Console. Dodasz tam też mapę witryny.
  • Stronę do Bing dodasz za pomocą Bing Webmaster Tools. Tam też wygenerujesz klucz API i dodasz go we wtyczce Bing URL Submissions Plugin która będzie automatycznie przesyłać nowe adresy do wyszukiwarki.
  • Strona do Yahoo i DuckDuckGo zostanie zgłoszona automatycznie jak tylko zakończysz zgłaszanie strony do Bing.

Rzecz jasna – ręczne zgłoszenie do wyszukiwarek nie jest wymagane, ale znacznie przyspiesza proces indeksowania. Jeśli poważnie myślisz o SEO i masz sprecyzowaną ścieżkę pozyskiwania ruchu na stronie, to zdecydowanie warto przejść powyższe kroki. Opłaci się!

Masz pytania? Uwagi? Przemyślenia? Napisz mi w komentarzu o czym jeszcze chcesz przeczytać na blogu!

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!

Bądź na bieżąco! W newsletterze będziesz otrzymywać m.in. informacje o nowych wpisach na blogu, poradnikach na YouTube, e-bookach oraz ważnych wydarzeniach ze świata WordPress. Wysyłam jedynie wartościowe treści.

Facebook
Twitter
Email
Drukuj