Czym są wtyczki – najczęstsze pytania

Najczęstsze pytania o wtyczki

Początkujący użytkownicy często zadają podstawowe pytania dotyczące wtyczek WordPress. Czym są wtyczki, ile można zainstalować, jak działają. W niniejszym poście postaram się pokrótce odpowiedzieć na najważniejsze z nich. Odpowiedzi te mogą się pokrywać tematyką wcześniejszych postów.

Czym są wtyczki?

Wtyczki są dodatkowymi rozszerzeniami zwiększającymi funkcjonalność strony internetowej. Są jak aplikacje w smartphonie. Znajdziemy je w oficjalnym repozytorium wtyczek, na stronach deweloperów oraz na Github.

Co robią wtyczki?

Wtyczki integrują się z WordPressem poprzez wspólny kod źródłowy dzięki czemu pozwalają tworzyć rozbudowane strony internetowe oraz sklepy wykraczające daleko poza podstawowe blogi. Dzięki pluginom możemy: uruchomić sklep internetowy, portal społecznościowy, forum internetowe, tablicę ogłoszeń, katalog produktów, zbudować galerię zdjęć, stronę Wiki, publikować podcasty, dokonywać optymalizacji seo i wiele, wiele innych. Często mówi się nawet, że na wszystko jest plugin.

Jak działają wtyczki?

Sam WordPress jest stworzony w taki sposób, aby można było w przystępny sposób rozszerzać jego możliwości za pomocą osobnych wtyczek. Wtyczki te posiadają własny kod źródłowy, który jest kompatybilny z WordPressem i korzystają z tej samej bazy danych co WordPress. Mogą więc wspólnie przetwarzać i zarządzać treściami, które wprowadzimy na naszym blogu.

Jak dodawać wtyczki?

Najprostszym sposobem na dodanie wtyczki do WordPress, jest zalogowanie się do zaplecza i przejście do zakładki „Wtyczki -> Dodaj nową” w menu po lewej stronie. Po inne sposoby instalacji i zarządzania wtyczkami odsyłam do dedykowanego wpisu pod tym linkiem.

Nie mogę zainstalować wtyczek

Prawdopodobnie korzystasz z serwisu WordPress.com i nie możesz dodawać własnych wtyczek. Taka opcja dostępna będzie gdy zbudujesz stronę na wykupionym hostingu dla samodzielnie zainstalowanego bloga pobranego z WordPress.org

Jak dużo wtyczek mogę zainstalować?

Nie ma limitu, ale warto trzymać się jak najmniejszej ilości. Jeśli jakiejś nie potrzebujesz, to nie instaluj. Źle zoptymalizowane wtyczki tylko spowolnią Twoją stronę lub narażą na ataki hakerskie. Trzymaj się minimum i pilnuj aktualizacji. Ale jeśli wszystko pójdzie dobrze, to nawet kilkadziesiąt wtyczek nie powinno sprawiać problemu.

Czy mogę instalować wtyczki nie testowane z moją wersją WordPress?

Czasami autorzy wtyczek nie aktualizują ich z każdą najdrobniejszą wersją WordPress. Po prostu dla tego, że plugin zwyczajnie działa i nie wymaga aktualizacji. Z drugiej strony, aktualizacja wtyczki może być na tyle drobna, że testy nie są potrzebne. Innym razem, autorzy nie mają czasu zrobić testów na nowej wersji silnika strony. O ile nowa wersja pluginu nie zawiera jedynie drobnych poprawek tekstowych lub łatek do specyficznego problemu – warto zrobić backup strony kiedy nie jesteśmy pewni działania na naszej wersji WordPress.

Jak wybrać pomiędzy darmowym a płatnym pluginem?

Zdarzyć się może, że jakiś darmowy plugin oferuje te same funkcjonalności co jego płatny odpowiednik. Jeśli Ci to pasuje – instaluj darmowy. Darmowe pluginy oferowane są jednak na zasadzie „takie jakie jest” czyli z funkcjami zaplanowanymi jednie przez autora, bez wsparcia technicznego, bez gwarancji i bez zapewnienia, że gdy coś pójdzie nie tak, to autor pomoże Ci z Twoim problemem. Darmowe pluginy mogą też po prostu przestać działać po jakiejś większej aktualizacji WordPress.

Są to rzadkie, aczkolwiek możliwe scenariusze. Wtyczki płatne oferują wsparcie techniczne a ich autorzy zapewniają bezproblemową pracę na każdej wersji bloga. Ewentualne problemy rozwiązywane są zazwyczaj priorytetowo. Zazwyczaj jednak, pluginy płatne oferują rozbudowane możliwości i przekraczają zakres obsługi tych darmowych. Są płatne, bo oferują coś więcej – a to już inny przypadek do omówienia.

Jak uzyskam wsparcie dla darmowych wtyczek?

Pomimo, że darmowe wtyczki nie mają oficjalnego wsparcia technicznego dla poszczególnych użytkowników, to ich autorzy często reagują na zgłaszane problemy dotyczące szerszego grona osób. Link do forum ze zgłoszeniami technicznymi znajdziesz na stronie pluginu w bazie wtyczek. Przed zadaniem swojego pytania, koniecznie sprawdź czy podobny problem nie został już zgłoszony.

Masz więcej pytań?

Jeśli ten wpis nie wyczerpał Twoich pytań dotyczących pluginów WordPress – napisz mi proszę swoje pytanie w komentarzu. Zrobię aktualizację wpisu i odpowiem na Twoje pytania.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!

Bądź na bieżąco! W newsletterze będziesz otrzymywać m.in. informacje o nowych wpisach na blogu, poradnikach na YouTube, e-bookach oraz ważnych wydarzeniach ze świata WordPress. Wysyłam jedynie wartościowe treści.

Facebook
Twitter
Email
Drukuj