W poprzednim wpisie 3 tygodnie temu opisywałem jak dodać własne role użytkowników w WordPress. Dziś natomiast planuję wyjaśnić jak działają role i uprawnienia w WooCommerce. Mam nadzieję, że ten artykuł dodatkowo wyjaśni Ci wszystko co potrzebujesz wiedzieć o dodatkowych rolach swojego sklepu internetowego.
Domyślne role WordPress
Domyślnie w WordPress wyróżniamy 5 ról użytkowników. Każda kolejna rola posiada uprawnienia wszystkich poprzednich:
- Subskrybent – może jedynie logować się do swojego profilu i zarządzać swoim kontem użytkownika. Nie ma wstępu do zaplecza administracyjnego.
- Współpracownik – Może pisać i zarządzać napisanymi przez siebie wpisami, ale nie może ich publikować.
- Autor – Może pisać, zarządzać i publikować tylko swoje wpisy. Nie może zmieniać ani publikować wpisów napisanych przez innych użytkowników.
- Redaktor – Może pisać, publikować i zarządzać wszystkimi postami na stronie.
- Administrator – Ma absolutnie pełen dostęp do wszystkich opcji zarządzania stroną.
Wszystkie te role w zdecydowanej większości przypadków wystarczają do prowadzenia prostej strony internetowej lub bloga. W poprzednim artykule opisałem szczegółowo jak dodać dodatkowe, niestandardowe role za pomocą wtyczki. Role, które przydadzą się w nieszablonowych przypadkach i na specjalne potrzeby.
Role i uprawnienia w WooCommerce
Nie będę się rozpisywał czym jest WooCommerce, bo pewnie już to wiesz skoro trafiłeś na ten artykuł. Przejdę zatem do sedna. Instalując WooCommerce, wtyczka dodaje w WordPress dwie nowe role:
- Klient – to taki sklepowy odpowiednik blogowego Subskrybenta. Użytkownik taki może składać nowe zamówienia, przeglądać historię swoich zamówień i edytować swoje dane kontaktowe i dane do wysyłki.
- Kierownik sklepu – ta rola odpowiada mniej więcej WordPressowej roli Redaktora. Kierownicy sklepu mogą zmieniać ustawienia WooCommerce, dodawać i usuwać produkty, edytować je a także mają dostęp do raportów sprzedaży sklepu.
Poza powyżej opisanymi uprawnieniami, Kierownik sklepu ma oczywiście wszystkie przywileje Klientów. Tutaj również obowiązuje zasada, że wyższa rola zawiera wszystkie uprawnienia roli niższej.
Warto jeszcze dodać, że WooCommerce posiada opcję pozwalającą użytkownikom robić zakupy jako “gość”. Tacy klienci nie mają wtedy zakładanego konta w sklepie i nie mogą korzystać z przywilejów, jakie daje posiadanie roli “Klient”. Z praktycznego punktu widzenia, przy ponownych zakupach muszą jeszcze raz podawać swoje dane adresowe do wysyłki i nie mogą sprawdzić historii swoich zamówień.
Włączenie opcji zakupów jako gość często zwiększa wolumen sprzedaży. Pewna pula klientów nie lubi po prostu dzielić się swoimi danymi osobowymi i woli jednorazowe zakupy bez zakładania konta. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, te dane i tak są przechowywane przez administratora sklepu. Jedynie tylko klient nie ma do nich dostępu – bo nie ma konta.
Ludzie po prostu nie mają świadomości, że ich dane potrzebne do realizacji zamówienia i tak zostają w systemie, a sprzedawcy są prawnie zobligowani przechowywać je na wypadek ewentualnych kontroli skarbowych 😉