Jak dodać własne role użytkowników

Jak dodać własne role użytkowników

WordPress jako platforma CMS jest bardzo elastycznym narzędziem. Dzięki swojej wielofunkcyjności pozwala na budowę bardzo rozbudowanych stron internetowych. Zarządzanie takimi stronami można delegować innym. Wszystko za sprawą ról użytkowników. Każda rola posiada inny poziom dostępu do różnych części serwisu. Jeśli wbudowane role użytkowników nie są dla Ciebie wystarczające i potrzebujesz stworzyć własną rolę użytkownika z określonymi uprawnieniami – ten artykuł jest dla Ciebie. Dziś pokażę Ci jak dodać własne role użytkowników.

Co masz w standardzie

Standardowe role użytkowników dostępne w WordPress znajdziesz w zakładce Ustawienia -> Ogólne po zalogowaniu się do zaplecza strony. Mniej więcej w połowie tej podstrony pod nazwą “Domyślna rola nowych użytkowników” znajdziesz rozwijane menu z wyszczególnionymi rolami, które możesz przypisać użytkownikom.

Domyślnie w WordPress wyróżniamy 5 ról użytkowników. Każda kolejna rola posiada uprawnienia wszystkich poprzednich:

  • Subskrybent – może jedynie logować się do swojego profilu i zarządzać swoim kontem użytkownika. Nie ma wstępu do zaplecza administracyjnego.
  • Współpracownik – Może pisać i zarządzać napisanymi przez siebie wpisami, ale nie może ich publikować.
  • Autor – Może pisać, zarządzać i publikować tylko swoje wpisy. Nie może zmieniać ani publikować wpisów napisanych przez innych użytkowników.
  • Redaktor – Może pisać, publikować i zarządzać wszystkimi postami na stronie.
  • Administrator – Ma absolutnie pełen dostęp do wszystkich opcji zarządzania stroną.

Warto dodać, że niektóre wtyczki dodają dodatkowe role użytkowników do wyboru. Wtyczka WooCommerce na przykład, dodaje rolę ‘Klient’, która również pojawi się w tym menu.

Istnieje również rola Super Admin, ale pojawia się jedynie, gdy WordPress zainstalowany jest w trybie multisite. Rola ta pozwala użytkownikowi zarządzać wszystkimi instancjami WordPress wchodzącymi w skład multisite. Super Admin może m.in. tworzyć kolejne instancje WordPress (np. nowe wersje językowe).

Po co tworzyć własne role

Skoro WordPress ma już tyle domyślnych ról użytkowników, to po co tworzyć nowe? Jednym z przykładów może być np. użytkownik, któremu chcesz nadać uprawnienia autora do pisania własnych tekstów na stronie i dodatkowo instalacji wtyczek. Nie możesz nadać mu roli Admina, bo nie chcesz, aby mógł redagować i publikować posty innych użytkowników. W tym celu potrzebujesz nowej roli, będącej kombinacją roli Autor z Administratorem.

Innym przypadkiem, który zdarza mi się czasem stosować, jest przyznawanie dostępu do pewnych niewidocznych części serwisu użytkownikom z określoną rolą. Kopiuję zatem rolę Subskrybent wraz z jej wszystkimi uprawnieniami i dokładam uprawnienia dostępu do nowej podstrony np. z zapisem webinaru online. Taką nową rolę następnie automatycznie nadaję użytkownikowi, który zakupił dostęp w sklepie WooCommerce. Oczywiście nie jest to jedyna metoda sprzedaży płatnych dostępów do webinarów, ale sprawdza się idealnie w prostych przypadkach, gdzie nie ma potrzeby korzystać z rozbudowanych platform e-learningowych do WordPressa.

Jak dodać własne role użytkowników

Najprostszą metodą na dodanie własnej roli użytkowników jest użycie jednej z kilku darmowych wtyczek. Ja polecam wtyczkę User Role Editor. Jej zasadnicza część funkcjonalności jest darmowa i w zupełności wystarcza do 99% zapotrzebowań. Jest chyba przy tym najpopularniejsza. Jest także łatwa w użytkowaniu. Oprócz możliwości stworzenia własnej roli użytkownika całkowicie od podstaw lub na podstawie innej już istniejącej, możesz także nadawać kilka ról użytkownikom. Nie musisz ograniczać się do jednej roli. Daje to nieograniczoną możliwość tworzenia własnych scenariuszy dostępów do strony!

Jak dodać własne role użytkowników

Po zainstalowaniu i włączeniu wtyczki przejdź do zakładki menu “Użytkownicy -> Edytor Ról Użytkowników”. Zobaczysz menu pozwalające zarządzać istniejącymi rolami użytkowników oraz tworzyć nowe role.

Aby dodać nową rolę kliknij po prostu przycisk “Dodaj rolę” pokazany na obrazku poniżej.

Tworzenie roli użytkowników

W nowym popupie zobaczysz opcje które musisz wypełnić, tj. podaj unikalną nazwę roli (ID), nazwę wyświetlaną w menu oraz wybierz która istniejąca rola ma być podstawą do stworzenia nowej. Możesz oczywiście wybrać pozycję “Brak” i wtedy nowa rola nie będzie miała żadnych uprawnień. 

Edycja roli użytkowników

Po utworzeniu roli możesz przystąpić do nadawania uprawnień. Wszystkie dostępne opcje znajdziesz w drzewku po lewej stronie ekranu. Prawda, że proste?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!

Bądź na bieżąco! W newsletterze będziesz otrzymywać m.in. informacje o nowych wpisach na blogu, poradnikach na YouTube, e-bookach oraz ważnych wydarzeniach ze świata WordPress. Wysyłam jedynie wartościowe treści.

Facebook
Twitter
Email
Drukuj